Rondje Schotland - Reisverslag uit Crinan, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Rondje Schotland - Reisverslag uit Crinan, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Rondje Schotland

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

20 Juli 2016 | Verenigd Koninkrijk, Crinan

REISBLOG 8:
Dag 31: zaterdag 16 juli 2016: The Isle of Cumbrae:
In de loop van de morgen fiets ik naar Largs. Daar vertrekt de ferry naar The Isle of Cumbrae. Hoewel er ook auto’s rijden is het een fietseiland. Veel mensen uit Glasgow fietsen een rondje over het eiland. Voor mij is het eiland 106 op mijn lijstje. Om nieuwe eilanden te bezoeken moet ik steeds verder weg.
Het waait hard, het is koud en het regent; geen ideale dag. Vlak voor het dorpje Millport merk ik dat mijn achterband leegloopt. In Millport zijn er meerdere fietsverhuurders, een pomp is snel gevonden. Na 5 minuten is de band weer leeg, hij is lek. Weer ben ik in de buurt van een fietsverhuurder. Deze heeft het te druk met het verhuren van fietsen. Hij geeft wel twee bandenwippers te leen en verkoopt me een setje plakkers. Ik moet het buiten, voor de winkel zelf repareren. Dat lukt. Het is de tweede keer in deze vakantie, op de eerste dag had ik een lekke voorband.
Bij het dorpje Millport zie ik dat de mooringboeien voor bezoekers niet gebruikt worden. Ook de andere zeilers vonden de omstandigheden te ruw om er aan te meren.
Op de kade is er een honestybox waarin je het mooringgeld kunt deponeren. Er is geen controle, even aan de mooring kost 5 Pound en een nacht 10 Pound.
Vooral het dorpje Millport is gezellig. De westkant van het eiland is minder interessant dan de oostkant. Of kwam het omdat ik daar de wind in de rug had?
In de namiddag ben ik weer aan boord en luister naar het tourverslag.
Mijn volgende doel wordt Isle of Arran. Op dit eiland is geen jachthaven en moet ik aan een mooring aanleggen. Ik kies voor een mooring bij Lochranza. Omdat het morgen nog steeds hard waait stel ik deze reis uit tot overmorgen. Kan ik morgen Largs bezoeken. Een extra rustdag.
Bedankt voor alle felicitaties!
Dag 32: zondag 17 juli 2016: Largs:
Na een vermoeiende verjaardag mocht ik uitslapen. Het is ’s morgens zwaar bewolkt, 12 graden, het spettert af en toe maar het is overwegend droog. Tot mijn grote verrassing vind ik nog een paar droge sokken. In de kajuit is het met een dikke trui en een fleece jack uit te houden.
Mijn voorraad schone onderbroeken is geslonken, er is hier een laundry, dus zondag wasdag.
Ook haal ik 2 jerrycans benzine. Meestal verkopen ze slechts diesel in een jachthaven maar hier ook benzine, wel iets duurder.
Daarna vul ik mijn proviand aan. Het lijkt of de winkels hier de gehele week geopend zijn.
Tegelijkertijd fiets ik door Largs. Ook hier is de onvermijdelijke oubollige kermis op de pier.
Er worden foto’s gemaakt van een groep mannen gekleed in een kilt.
In de namiddag lijkt het weer te verbeteren; de luchtvochtigheidsgraad wordt lager en het voelt direct veel aangenamer. Terwijl ik in de kajuit naar het tourverslag luister kan het schuifdak helemaal open. Er is minder wind. Volgens Windguru kunnen er vannacht windvlagen voorkomen tot windkracht 6! Klopt niet helemaal wat ik nu beweer, want de windkracht is een gemiddelde waarde gedurende 10 minuten en een windvlaag duurt geen tien minuten. Het is wel de reden dat ik vannacht nog niet aan een mooringboei wil liggen. Veel te onrustig.
Morgenvroeg gaat de reis verder naar Lochranza op het eiland Isle of Arran. Daar wil ik mijn nieuwe rubberboot en het motortje uitproberen. Of ik er één of twee nachten blijf zal ik daar beslissen. Dinsdag zal de temperatuur boven de 20 graden zijn. Zelfs vele Schotten vermelden dit met vreugde! Ze zijn wel slecht weer gewend, veel Schotten lopen in korte broek en een t-shirt, ook als het koud is.
Als ik ’s avonds laat op Windguru kijk blijkt het dat er ook deze nacht veel minder wind zal zijn. Niets is veranderlijker dan het weer. Ik bewaar de windgegevens van de komende dagen door er een printscreen van te maken en op te slaan in Picasa. Mocht er de volgende dagen geen contact zijn met het internet heb ik toch de (dan verouderde) gegevens.
Dag 33: maandag 18 juli 2016: Largs – Lochranza:
Slecht geslapen vannacht. Komt het door de weersverandering? Al wekenlang lig ik ’s nachts onder twee slaapzakken. Nu bleek één meer dan genoeg.
Vanmorgen om 10 uur uit de haven van Largs vertrokken naar Lochranza. Tussen Isle Of Cumbrae en Little Cumbrae kan ik de zeilen hijsen en de motor hoog kantelen. Als later de snelheid onder 1 knoop komt schakel ik de motor weer bij.
Na 17,6 mijl bereik ik de baai Lochranza. De baai is aan drie kanten omringd door bergen en daarom erg beschut. Visitors mogen aan de blauwe moorings vastmaken. Omdat ik er al om half twee arriveer zijn er voldoende moorings beschikbaar. Later wordt er gemopperd omdat ze allemaal bezet zijn.
De rubberboot uit het vooronder gehaald en op het achterdek opgepompt. Door de beperkte ruimte was dat niet eenvoudig. Met succes een proefrondje gepeddeld.
Daarna het motortje uit de bakskist gehaald en gemonteerd. Het is een heel klein viertakt motortje van 1,2 PK. Zoals ze ook voor grasmaaiers gebruiken. De buren kijken er van op. Zo een buitenboordmotor hadden ze niet eerder gezien. Hiermee ook een proefrondje gemaakt. Het ding maakt meer lawaai dan een normale bbm, maar ook dit proefrondje lukt prima.
Je bent met zoiets langer bezig dan je verwacht. Om half vijf lukt het me naar de dinghysteiger te varen. Ik ben weer op een eiland.
De omgeving is er prachtig. Zo relaxt dat je een pijp zou willen roken.
Er is op twee kilometer afstand een distillery vertelt iemand op de steiger. Ik besluit om een dagje te blijven op deze mooie plek en morgen de whiskystoker te bezoeken.
Bij de afwas bleek dat de watertank leeg is en aan een mooringboei is geen kraan. Dan is het toch makkelijk, zo een rubberbootje. Met een grote jerrycan haal ik bij de ferrysteiger water.
Een keer niet afwassen is niet bezwaarlijk zijn maar een avond zonder koffie kan natuurlijk niet!
Het is bijna elf uur, de zee is spiegelglad op dit moment. Ik verwacht hier goed te kunnen slapen.
Dag 33: dinsdag 19 juli 2016: Lochranza / Isles of Arran:
Inderdaad, ik heb goed geslapen. Vanmorgen mijn ovenpan gebruikt voor de broodjes. Ik heb geen oven aan boord, met een grote pan met deksel lukt het bijna net zo goed als thuis.
Gisteravond en vandaag een heel klein scheurtje tussen ballasttank en romp dichtgemaakt met epoxy filler. Er kwam niet veel water naar binnen, maar vele druppels maken een grote plas.
Daarom werden mijn sokken steeds nat.
Het weer is totaal omgeslagen. Twee dagen geleden was het nat en koud. ’s Morgens 12 graden. In de kajuit was het uit te houden met een dikke trui en een fleece jack. Gisteren werd het al warm, vandaag was het 26 graden. Bijna alle vocht is uit de Almare verdwenen.
Na de middag naar de dinghy steiger gevaren, sandwiches gekocht en naar de distellery gelopen.
Ik was er om half twee en om half drie begint er een rondleiding. Intussen met andere zeilers gesproken. Zij woonden in Poole (zuidkust Engeland) en nu in Largs (Schotland) Hun zeilboot hebben ze overgevaren. Van alle zeilers hoor ik dat het lastig is om alleen door het Crinan Canal te varen. Het schijnt dat je de sluizen zelf moet bedienen en dat is lastig als je solo vaart.
Mr. Campbell (met kilt) doet de rondleiding door de destilleerderij. Hij verontschuldigd zich dat hij Schots spreekt en zal trachten dit in een langzaam tempo te doen. Door zijn enthousiasme komt daar weinig van terecht, ik heb het niet helemaal kunnen volgen. Het komt er op neer dat je tarwe, gerst en water nodig hebt. Op het Isle of Arran komt het zuiverste water van de bergen stromen. Daarom is de whisky van hier de beste. Kortere uitleg is niet mogelijk. Natuurlijk mag je de whisky proeven. (Niet doorvertellen, het glaasje heb ik meegenomen). Je kunt uiteraard een fles whisky kopen, maar ik ben geen liefhebber. De fles Glen Ord whisky die ik in 2002 kocht is nog steeds niet leeg. Die whisky is niet meer 12 jaar oud maar intussen 26 jaar.
Op dit moment is het 22 uur 20 (Schotse tijd) en het luik staat nog geheel open. Buiten is het 20 graden en in de kajuit 22. Nadat ik de dinghy en het motortje heb opgeruimd heb ik een poos in de kuip gezeten. Het kleine beetje wind zorgt ervoor dat het uitzicht steeds anders wordt.
De laptop geeft aan dat er nog 7 minuten resten, ik moet stoppen!
Morgen naar Adrishaig, het begin van het Crinan Canal.
Dag 34: woensdag 20 juli 2016: Lochranza / Isle of Arran – Adrishaig:

Er werd voor de Schotse radio al voor gewaarschuwd: onweer met felle regenbuien. Direct nadat ik gisteravond in mijn slaapzak kroop begon het te onweren en te regenen. Niet erg dacht ik. Ik lig droog en tussen andere hoge schepen. De bliksem zal mijn kleien scheepje niet treffen.
Maar na het onweer ging het stormen. De wind gierde rondom de Almare. Dat was niet voorspeld!
Ik lig in een Loch. Deze heeft een u-vorm. De wind komt vanuit het onderste deel van de u over de bergen het Loch in. Daarom worden er vrijwel geen hoge golven opgebouwd. Gelukkig, want het ging behoorlijk te keer. Van slapen kwam niets terecht. Na half drie was de wind zodanig geluwd dat ik in slaap viel.
Vanmorgen vroeg was het zwaar bewolkt en kouder. Na gisteren met circa 26 graden was het nu ongeveer 15 graden. Het zicht is slecht maar niet te slecht om aan de volgende route te beginnen.
Wind is er niet meer, ik vaar dus op de motor naar Adrishaig en kom er om half twee aan.
Aan het Sealock moet ik me weer officieel melden voor het volgende kanaal; het Crinan Canal.
Of is geassisteerd wil worden bij de sluizen? Dat weiger ik met de boodschap: ik heb al voldoende betaald. Voor 60 Pound kun je assistentie kopen. In het Forth & Clyde Canal gingen er op het laatste deel 4 sluiswachters mee en dat was in de prijs inbegrepen.
In het Crinan Canal moet je de sluizen zelf bedienen. Morgen zal ik aan de bemanning van een ander schip om medewerking vragen.
Na aankomst in het volgende dorp benzine gekocht. In Adrishaig boodschappen gedaan bij de Co-oP en de watertank gevuld. Ik ben klaar voor het volgende deel!

  • 21 Juli 2016 - 11:31

    Kleis Willemstein:

    Hoi Nico,

    Hoewel je al een maand in Schotland bent blijf je toch een echter Hollander. Gratis proeven: Ja. Glaasje is natuurlijk bij zo'n prijs inbegrepen. Waarschijnlijk heeft de man van de distilleerderij als straf die storm op je afgestuurd. Ik zou maar snel, als penitentie, 10 pond extra in de eerstvolgende honestybox gooien.
    Veel succes met de sluizen. Je zult vast wel iemand vinden om te helpen of om misschien samen mee op te varen.
    Hartelijke groet uit een zonnig Zevenbergen.

    Kleis

  • 25 Juli 2016 - 11:18

    Marieke:

    Ha die Pa

    een pijp roken?? Zou je dat echt weer doen? Het ruikt altijd wel lekker. Je ziet haast geen pijprokers meer.
    Wij zijn terug van Texel. Ik was maar een weekje dit keer. De jongens hadden allebei een vriend mee. Het was gezellig. Tobias is met zijn vriend in de nacht naar het strand gegaan zonder dat ik het wist. (althans dat dacht hij) Grote avonturen dus.
    We hebben zeer goed weer gehad. Erg warm met een heerlijk eiland wind. Ik weet dat jij Texel geen eiland vindt maar dat is het lekker toch.

    Fijne reis tot later

    Liefs Marieke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Crinan

Zeilen Rondje Schotland

Voorbereiding: Zeilen naar Schotland. (Rondje Schotland)

Als islafiel wil je eilanden bezoeken. In voorgaande jaren heb ik er vele bezocht. Tot nu toe waren het 104! Om meer eilanden te vinden moet ik het weer verderop zoeken. Dit jaar wordt de bestemming het Verenigd Koninkrijk.

Ook deze reis moet worden voorbereid. Via het internet, Google Earth, OpenSeaMap, de Cruising Almanac, veel (ook digitale) zeekaarten en reiswijzers vond ik mijn informatie.
Alle zeekaarten zijn inmiddels gekocht. Bijna alle kaarten zijn van Imray. Deze kaarten hebben een onhandig formaat maar kosten veel minder dan de kaarten voor een rondje Baltic.
Voor de overtocht van Stellendam naar Lowestoft zeil ik ’s nachts door. Daarna gaat de tocht in dagreizen. Met behulp van de zeekaarten, Google Earth en OpenSeaMap bepaal ik de af te leggen dag-afstanden.
Sommige havens vallen bij eb droog. In de almanak vind ik de gegevens terug wanneer ik zulke havens wel kan binnenlopen. Op deze reis moet ik rekening houden met het getij. In de Oostzee had ik vorig jaar nauwelijks eb en vloed. Dat was erg gemakkelijk.
Veel waypoints zijn genoteerd. In mijn GPS staan veel waypoints. Deze zijn ingevoerd vanwege de zeilreizen die ik eerder maakte naar de Duitse Wadden, de Oostzee, Götakanaal, Denemarken, Kanaaleilanden, Isles of Scilly en de Baltische Zee. Ik kan ze voor deze reis niet gebruiken. Behalve Numansdorp en Stellendam bezoek ik nu nog niet eerder bezochte havens.

In mijn laptop neem ik vele favorieten op zoals: getijgegevens, informatie over jachthavens, weerinformatie via de nationale weerstations en Windguru.
Veel E-boeken staan op mijn E-reader. De Almare is niet meer een varende boekenkast.
Mijn abonnement van de krant is drie maanden stopgezet.
De laptop / tablet gebruik ik bij voorkeur niet tijdens het zeilen. Ik geef de voorkeur aan papieren kaarten.

NB.: Wil je mijn reisblog niet ontvangen? Geef een seintje (nico@de-vries.net) en ik schrap je uit de mailinglist!

Het schip:

Ik zeil met een Dehler Dehlya 25. 7,6 meter lang en 2,5 meter breed. Geen stahoogte en weinig comfort. Het schip heeft een hefkiel en goede zeil-eigenschappen. De diepgang is variabel van 1,45 naar 0,45 meter. Door de geringe diepgang kan ik bijna overal komen. Zelfs droogvallen is mogelijk.
In het voorjaar is het schip (Almare) zeilklaar gemaakt. Het grootzeil is professioneel gerepareerd.
Het gehele onderschip is van een laag antifouling voorzien. De buitenboordmotor heeft een servicebeurt gehad en een nieuwe accu is gemonteerd. Kortom, het schip is vaarklaar. Slechts de kleding en het proviand moeten aan boord worden gebracht; daarna gaan de trossen los. Ongeveer 15 juni wil ik vertrekken!

Vanaf Numansdorp zeil ik naar Stellendam. Daarna maak ik een oversteek naar Lowestoft en volg dan de kust van Oost-Engeland naar Edinburgh (Schotland). Hier ga ik landinwaarts en strijk in de buurt van Grangemouth de mast want er volgt een kanaaltje met veel lage bruggen. Via erg veel sluisjes bereik ik Glasgow waar ik de mast weer kan plaatsen. Via enkele eilanden bij de Schotse westkust, het Crinan Canal en het Caledonian Canal vaar ik via Inverness terug naar de Noordzee en kan ik de terugreis aanvaarden.
Almare:
Mijn eerste zeilscheepje was een Engelse Hunter type Europa Mark. Het scheepje heette Almare en deze naam gaf ik ook aan mijn volgende schepen: een Dehler Sprinta, lengte 7 meter en het huidige schip: een Dehler Dehlya 25 met een lengte van 7,6 meter.
De Romeinen noemden het noordelijk gebied van het huidige Nederland Almare. Alleen water; ze vonden het niet interessant.
Ik dacht dat ook Almere zo aan de naam is gekomen maar op de website van Almere zie ik dat de plaats genoemd is naar een water genaamd Almere. Het is het oude IJsselmeer.
In de stripboeken van kapitein Rob heet zijn schip de Vrijheid. De oude naam was ook Almare!
Volgens Van Dale betekent mare: tijding / gerucht. Vroeger was een mare in het zuiden van Nederland een nachtmerrie.
De laatste betekenis wil ik het liefst vergeten, ik houd het op Almare: slechts water.
Gedurende de reis houd ik een logboek bij. Ik noteer iedere avond de beleving van de dag. Als er in de jachthaven een internetverbinding is kopieer ik de tekst naar het reisblog. (www.almare5.waarbenjij.nu) Soms is er gedurende lange tijd geen internetverbinding.
Indien nodig ben ik dan wellicht wel bereikbaar via mijn mobiel: 0630789035
Vanwege de vaak minder goede internetverbinding is het te omstandig om ook foto’s op te nemen in het reisblog. Van voorgaande reizen heb ik een reisverslag – met foto’s – gemaakt. Geef een seintje als je geïnteresseerd bent. Deze verslagen zijn in PDF formaat en te lezen op de computer m.b.v. Acrobar Reader.

Recente Reisverslagen:

13 September 2016

Rondje Schotland

11 September 2016

Rondje Schotland

31 Augustus 2016

rondje Schotland

24 Augustus 2016

Rondje Schotland

17 Augustus 2016

Rondje Schotland
Nico

Enthousiast zeezeiler. Isles of Scilly - Zie www.almare.waarbenjij.nu Götakanaal - Zie www.almare2.waarbenjij,nu Kanaaleilanden -Zie www.almare3.waarbenjij.nu Baltische Zee - Zie www.almare4.waarbenjij.nu

Actief sinds 24 Mei 2016
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 12493

Voorgaande reizen:

15 Juni 2016 - 15 September 2016

Zeilen Rondje Schotland

15 Juni 2016 - 15 Augustus 2016

Rondje Schotland.

Landen bezocht: