Rondje Schotland - Reisverslag uit Largs, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu Rondje Schotland - Reisverslag uit Largs, Verenigd Koninkrijk van Nico Vries - WaarBenJij.nu

Rondje Schotland

Door: Nico de Vries

Blijf op de hoogte en volg Nico

15 Juli 2016 | Verenigd Koninkrijk, Largs

REISBLOG 7:
Dag 27: dinsdag 12 juli 2016: Bowling:
Vanmorgen begonnen met het plaatsen van de mast. Een Schotse medezeiler is bereid om eventjes mee te helpen bij het omhoogtrekken van de mast. Goed dat hij er bij was want hij zag op een bepaald moment dat de kabels van de windmeter en de marifoon klem zaten tussen de mast en de mastvoet. Dat kon tijdig worden verholpen.
Het plaatsen van de mast duurt ongeveer 3,5 uur. Nu kan ik me weer vrij bewegen op het dek en stoot ik niet mijn hoofd aan de mast als ik uit de kajuit stap.
Daarna 2 keer naar een benzinestation gereden voor 4 jerrycans benzine en gelijk boodschappen gedaan. En de watertank gevuld.
Op dat moment is het laag water en kan ik niet vertrekken uit Bowling. Dat doe ik morgen om half negen. Mooie tijd om te vertrekken na een volledige nachtrust. Mijn doel is Holy Loch, de afstand is iets meer dan 16 mijl hemelsbreed. Eerst over een drukbevaren Clyde.
Vanavond heb ik koffie en whisky gedronken bij de Schotse buren Cathryn an Daniel. Zij kunnen veel over de omgeving vertellen en advies geven voor het volgende deel van mijn tocht. Hoe is het mogelijk, hij is ook elektrotechnicus heeft ook openbare verlichting verkocht!
In de namiddag heb ik reisblog 6 kunnen verzenden. Ik heb me voor 30 dagen geabonneerd op HighlandWi-Fi. Dat wil nog niet zeggen dat ik overal in Schotland op het internet kan.
In het reisblog vermeld ik dat ik in Glasgow ben. Dat is niet waar maar de plaats Bowling U.K. kent Google Maps niet maar wel Bowling in de VS. Glasgow is ongeveer 7 landmijlen van Bowling.
Na twee glazen whisky weet je niet meer wat je schrijft, ik stop ermee voor vandaag.
O ja, een wonder vandaag; het was de gehele dag droog!
Dag 28: woensdag 13 juli 2016: Bowling – Holy Loch:

Zowel de sluiswachter als de buurman hadden haast. Om 10 voor half negen lagen we al in de sluis. Om half negen waren we op de Clyde. Een drukbevaren rivier zegt de brochure. Je mag er niet zeilen. Ik heb geen schip gezien! Van zeilen in de vaargeul kon ook vandaag geen sprake zijn.
De wind was pal tegen. Wel had ik de stroom mee, 1.5 tot 2 knopen.
Holy Loch, daar wil je heen. Als je het internationaal vertaald is het een heilig gat!
Hemelsbreed is de afstand 16.06 zeemijl. Als je de bochten meerekent is het meer dan 17 mijl, maar het log van de Almare gaf slechts 12,6 mijl aan vanwege de gunstige stroming.
Bij het opstaan was het droog maar daarna werd het nat. Bij het binnenvaren van Holy Loch werd het droog. Onderweg enkele foto’s gemaakt. Van de heldere lucht aan de ene kant en de donker lucht aan de andere kant. Je zag geen verschil in de kleur van het zeewater en de lucht.
Om half twaalf kon ik de Almare vastmaken in de Holy Loch Marina. Het Loch wordt omringd door bergen en ligt erg beschut. Een niet te beschrijven mooi plekje.
Na de lunch op de fiets de omgeving verkent. Als je de weg langs het water neemt is het minder heuvelachtig en hoef je niet zo vaak af te stappen om de hellingen te nemen.
Terug aan boord heb ik de koelleiding van de buitenboordmotor doorgespoeld met leidingwater volgens de instructie van het manual. Dit vooral vanwege het vuil van het kanaal en zout water.
Cathryn en Daniel; de buren van gisteren, zijn ook naar Holy Loch gevaren. Daniel kwam nog even langs. Als volgende haven had ik Rothesay op Isle of Bute gekozen. Maar volgens hem is dit een erg toeristische haven. Hij beveelt de haven van Port Bannatyne aan, slechts drie mijl verder.
Vanuit die plaats kun je naar Rothesay fietsen.
’s Avonds werd er in het Loch gezeild met Loch Long zeilschepen. Snelle, slanke zeilscheepjes die je hier veel ziet.
In de namiddag was het mogelijk om in de kuip te lezen. Het was ongeveer 19 graden. Nu, om tien uur ’s avonds is het buiten 12 graden en binnen in de kajuit 17! Je gaat aan de kou wennen.
Dag 29: donderdag 14 juli 2016: Holy Loch – Port Bannatyne:
Iets na negenen uit de haven vertrokken en direct de zeilen gehesen. Het is goed dat ik de stroom mee heb want er is erg weinig wind, ik kruip vooruit. Als ik mijn koers moet wijzigen en de veerbootroute voorbij ben start ik de motor. Met het grootzeil en de motor bereik ik snel mijn volgende bestemming: Port Bannatyne op Isles of Bute. Eiland nummer 105 op mijn lijstje!
Deze jachthaven ligt ook erg beschut in een Loch. Net als in Holy Loch ligt het er erg rustig.
Ook de route erheen tussen de bergen door de Firth of Clyde was mooi, niet te beschrijven.
Op het moment is het warm, 19 graden. Korte broeken weer. Op het water (12 graden) moet ik wel mijn zeilkleding aan. Mijn neus is rood en verbrand. Door de zon, niet door de whisky.
In het dorp Port Bannatyne is een postkantoor waar ook brood en melk wordt verkocht. Mevrouw de havenmeester raadt mij aan de boodschappen te halen bij de Co-oP in Rothesay. Ik was toch al van plan naar dit stadje te fietsen.
Inderdaad, je kunt er je boot beter niet aanmeren; het stinkt in die haven door het afval. Op de pier is een oubollige kermis. Je kunt er o.a. op een matje van een glijbaan glijden. Er is veel plezier- publiek. Stadje bekeken, boodschappen gedaan en teruggefietst.
Het was mijn bedoeling morgen door te varen naar Millport op het eiland Cumbrea. Maar daar zijn geen steigers, je moet er aan moorings (vastmaakboeien) aanleggen en met een dinghy aan land gaan. Aan het eind van die dag wordt er echter veel wind voorspeld; windkracht 5 en 6 vanuit het zuiden! Onbeschut lig je er niet prettig, je kunt dan nauwelijks slapen.
Mijn plan is daarom aangepast; ik vaar vroeg in de morgen naar Largs. Jachthaven Largs ligt op minder dan 10 mijl afstand, is erg groot en beschut.
Zaterdag ga ik met de ferry naar Cumbrea om het eiland rond te fietsen.
Op die dag wordt deze oude man 70 jaar. Mijn verjaardag zal ik later vieren.
’s Avonds een wandeling gemaakt door Port Bannatyne. De huizen op dit eiland schijnen onbetaalbaar te zijn volgens een buurman.
Dag 30: vrijdag 15 juli 2016: Port Bannatyne – Largs:
Omdat het regent heerst er een doodse stilte in de haven. Iedereen slaapt uit. Behalve de kapitein van de Almare. Die vertrekt om kwart voor negen naar Largs. Dat wil zeggen niet naar de plaats Largs maar naar de jachthaven Largs. Deze jachthaven ligt ongeveer 1,5 mijl zuidelijker.
Het is een korte maar geen plezierige tocht; het begint al behoorlijk te waaien. Er vormen zich schuimkopjes op het water; ongeveer windkracht 5 en uiteraard is de wind grotendeels tegen. Het zicht werd erg slecht maar het digitale programma van Navionics op mijn tablet vertelt me waar ik ben en ik zie waar ik de koers moet wijzigen. Ik kan het tablet niet in de regen gebruiken.
Door de regendruppels wordt steeds een andere app gestart. Ik ga steeds weer eventjes in de kajuit om de koers te controleren. Daardoor wordt het ook binnen nat.
Vlak voor de jachthaven meld ik me per marifoon op kanaal 80 bij de havenmeester. Hij verwijst mij naar box J 24. Een goed plekje met de neus van de Almare in de wind.
Als het in de haven regent leg ik een grote paraplu over de kajuitingang zodat er nog steeds contact is met de buitenwereld.
Ik blijf de gehele dag in de kajuit. Er is maar één bui die de gehele dag duurt. Vervelen doe ik me niet, gelukkig is er een goede internetverbinding. Ik luister naar het Tour de France verslag op radio 1, doe tegelijkertijd enkele spelletjes op de computer en lees. Op het moment lees ik In Europa geschreven door Geert Mak. De Europese geschiedenis na 1900. Als het te langdradig wordt (veel ellende) lees ik een ander boek.
De beslissing om niet naar Millport op het eiland Cumbrea te varen was goed. ’s Middags gaat het nog harder waaien, windvlagen tot en met windkracht 6. Dan wil je niet onbeschut aan een mooring liggen.
Morgen op de fiets met de ferry naar Cumbrea, ik hoop op beter weer. In Nederland is het weer beter hoorde ik via de radio.

  • 15 Juli 2016 - 22:48

    Janny :

    Hallo Nico,

    Ik vergeet jou verjaardag niet.
    Bij deze gefeliciteerd en een prettige dag gewenst.
    De pakkerd krijg je wel als je terug bent.

  • 16 Juli 2016 - 15:48

    Joke En Nico:

    He Nico,

    Van harte gefeliciteerd (vanmorgen nam je niet op) zeker aan het fietsen.
    Fijne dag en rustig aan met de Wiskey.

    Groeten Joke

  • 16 Juli 2016 - 18:23

    Kleis:

    Hoi Nico,

    Van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Tot eind augustus zal ik dus U tegen jou moeten zeggen. dat doe ik altijd tegen oudere mensen.
    Ik zal er vanavond één of twee op uw gezondheid drinken.
    Jammer dat het weer niet altijd even goed is, maar probeer het in de kajuit maar droog te houden. Ook toevallig, die ontmoeting met een collega. Twee (straat) lichtpunten bij elkaar dus. Ik heb op internet naar het Falkirk Wheel gezocht . Dat lijkt me een verbeterde versie van de liften in het Belgische canal du centre, zag er heel indrukwekkend uit. Jammer dat u geen rondje gemaakt hebt. Dat hebben wij in België wel gedaan. Hou je haaks, en houd me op de hoogte van uw avonturen.
    Een warme groet uit het zonnige Zevenbergen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Largs

Zeilen Rondje Schotland

Voorbereiding: Zeilen naar Schotland. (Rondje Schotland)

Als islafiel wil je eilanden bezoeken. In voorgaande jaren heb ik er vele bezocht. Tot nu toe waren het 104! Om meer eilanden te vinden moet ik het weer verderop zoeken. Dit jaar wordt de bestemming het Verenigd Koninkrijk.

Ook deze reis moet worden voorbereid. Via het internet, Google Earth, OpenSeaMap, de Cruising Almanac, veel (ook digitale) zeekaarten en reiswijzers vond ik mijn informatie.
Alle zeekaarten zijn inmiddels gekocht. Bijna alle kaarten zijn van Imray. Deze kaarten hebben een onhandig formaat maar kosten veel minder dan de kaarten voor een rondje Baltic.
Voor de overtocht van Stellendam naar Lowestoft zeil ik ’s nachts door. Daarna gaat de tocht in dagreizen. Met behulp van de zeekaarten, Google Earth en OpenSeaMap bepaal ik de af te leggen dag-afstanden.
Sommige havens vallen bij eb droog. In de almanak vind ik de gegevens terug wanneer ik zulke havens wel kan binnenlopen. Op deze reis moet ik rekening houden met het getij. In de Oostzee had ik vorig jaar nauwelijks eb en vloed. Dat was erg gemakkelijk.
Veel waypoints zijn genoteerd. In mijn GPS staan veel waypoints. Deze zijn ingevoerd vanwege de zeilreizen die ik eerder maakte naar de Duitse Wadden, de Oostzee, Götakanaal, Denemarken, Kanaaleilanden, Isles of Scilly en de Baltische Zee. Ik kan ze voor deze reis niet gebruiken. Behalve Numansdorp en Stellendam bezoek ik nu nog niet eerder bezochte havens.

In mijn laptop neem ik vele favorieten op zoals: getijgegevens, informatie over jachthavens, weerinformatie via de nationale weerstations en Windguru.
Veel E-boeken staan op mijn E-reader. De Almare is niet meer een varende boekenkast.
Mijn abonnement van de krant is drie maanden stopgezet.
De laptop / tablet gebruik ik bij voorkeur niet tijdens het zeilen. Ik geef de voorkeur aan papieren kaarten.

NB.: Wil je mijn reisblog niet ontvangen? Geef een seintje (nico@de-vries.net) en ik schrap je uit de mailinglist!

Het schip:

Ik zeil met een Dehler Dehlya 25. 7,6 meter lang en 2,5 meter breed. Geen stahoogte en weinig comfort. Het schip heeft een hefkiel en goede zeil-eigenschappen. De diepgang is variabel van 1,45 naar 0,45 meter. Door de geringe diepgang kan ik bijna overal komen. Zelfs droogvallen is mogelijk.
In het voorjaar is het schip (Almare) zeilklaar gemaakt. Het grootzeil is professioneel gerepareerd.
Het gehele onderschip is van een laag antifouling voorzien. De buitenboordmotor heeft een servicebeurt gehad en een nieuwe accu is gemonteerd. Kortom, het schip is vaarklaar. Slechts de kleding en het proviand moeten aan boord worden gebracht; daarna gaan de trossen los. Ongeveer 15 juni wil ik vertrekken!

Vanaf Numansdorp zeil ik naar Stellendam. Daarna maak ik een oversteek naar Lowestoft en volg dan de kust van Oost-Engeland naar Edinburgh (Schotland). Hier ga ik landinwaarts en strijk in de buurt van Grangemouth de mast want er volgt een kanaaltje met veel lage bruggen. Via erg veel sluisjes bereik ik Glasgow waar ik de mast weer kan plaatsen. Via enkele eilanden bij de Schotse westkust, het Crinan Canal en het Caledonian Canal vaar ik via Inverness terug naar de Noordzee en kan ik de terugreis aanvaarden.
Almare:
Mijn eerste zeilscheepje was een Engelse Hunter type Europa Mark. Het scheepje heette Almare en deze naam gaf ik ook aan mijn volgende schepen: een Dehler Sprinta, lengte 7 meter en het huidige schip: een Dehler Dehlya 25 met een lengte van 7,6 meter.
De Romeinen noemden het noordelijk gebied van het huidige Nederland Almare. Alleen water; ze vonden het niet interessant.
Ik dacht dat ook Almere zo aan de naam is gekomen maar op de website van Almere zie ik dat de plaats genoemd is naar een water genaamd Almere. Het is het oude IJsselmeer.
In de stripboeken van kapitein Rob heet zijn schip de Vrijheid. De oude naam was ook Almare!
Volgens Van Dale betekent mare: tijding / gerucht. Vroeger was een mare in het zuiden van Nederland een nachtmerrie.
De laatste betekenis wil ik het liefst vergeten, ik houd het op Almare: slechts water.
Gedurende de reis houd ik een logboek bij. Ik noteer iedere avond de beleving van de dag. Als er in de jachthaven een internetverbinding is kopieer ik de tekst naar het reisblog. (www.almare5.waarbenjij.nu) Soms is er gedurende lange tijd geen internetverbinding.
Indien nodig ben ik dan wellicht wel bereikbaar via mijn mobiel: 0630789035
Vanwege de vaak minder goede internetverbinding is het te omstandig om ook foto’s op te nemen in het reisblog. Van voorgaande reizen heb ik een reisverslag – met foto’s – gemaakt. Geef een seintje als je geïnteresseerd bent. Deze verslagen zijn in PDF formaat en te lezen op de computer m.b.v. Acrobar Reader.

Recente Reisverslagen:

13 September 2016

Rondje Schotland

11 September 2016

Rondje Schotland

31 Augustus 2016

rondje Schotland

24 Augustus 2016

Rondje Schotland

17 Augustus 2016

Rondje Schotland
Nico

Enthousiast zeezeiler. Isles of Scilly - Zie www.almare.waarbenjij.nu Götakanaal - Zie www.almare2.waarbenjij,nu Kanaaleilanden -Zie www.almare3.waarbenjij.nu Baltische Zee - Zie www.almare4.waarbenjij.nu

Actief sinds 24 Mei 2016
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 12494

Voorgaande reizen:

15 Juni 2016 - 15 September 2016

Zeilen Rondje Schotland

15 Juni 2016 - 15 Augustus 2016

Rondje Schotland.

Landen bezocht: